مقاله گاز استیلن

مقالات جدید گازی

مقاله گاز استیلن

۲۹۶ بازديد

گاز استیلن

با وجود کشف گاز استیلن توسط ادموند دیوی در اویل 1800 میلادی ولی تا اواخر این صده استفاده ی گسترده ای گاز استیلن بعمل نیامده بود.
گاز استیلن یا اتین که کوچکترین عضو از خانواده ی آلکین هاست دارای فرمول مولکولی C2H2 است که در آن دو اتم کربن بوسیله ی یک پیوند سه گانه به هم متصل شده اند به همین خاطر استیلن جزء ترکیبات غیراشباع به شمار می آید.
گاز استیلن گازی بی رنگ و به شدت  قابل اشتعال می باشد که بوئی شبیه به بوی سیر دارد.


گاز استیلن



گاز دی اکسید کربن ماده ای غیر قطبی است و در دمای پایین تر از -78 درجه سانتیگراد متراکم شده و جسم سفید رنگ جامدی به نام یخ خشک ایجاد می کند.
• شیر راست گرد (Right Handed) : این شیرها مخصوص گازهای اینرت و خنثی می باشد.
• شیر چپ گرد (Left Handed) : این شیر مخصوص گازهای آتش زا و خطرناک می باشد.
1- استاندارد DIN یا Germany Standard : بر اساس این استاندارد بخش عمده ی  شیرها روپیچ /نری / رزوه رو یا Male می باشند .
شرکت فاران صنعت توانائی تامین مخلوط های گازی LEL هیدروژن در ایر مورد نیاز مشتریان را در سیلندرهای یک لیتری تا 50 لیتری و با فشار 120 تا 150 بار دارد.
گاز پروپان در حالت عادی به شکل گاز ولی قابل متراکم شدن به صورت مایع قابل حمل است.
گاز متان اولین عضو از خانواده ی آلکان هاست که از ترکیب کربن و هیدروژن تشکیل شده است و دارای فرمول شیمیایی  CH4 است. متان یکی از رایج ترین گازها بر روی زمین است. متان همانطور که  بعنوان یکی از منابع ارزشمند در تولید انرژی محسوب می شود  می تواند به طور بالقوه در اکوسیستم شکننده زمین بسیار ویران کننده باشد. حجم عمده ی  متان طبیعی تولید شده تقریبا نزدیک به 40% متان در تالاب ها و اقیانوس ها موجود است به همین دلیل گاهی اوقات آن را گاز باتلاق می نامند .
گاز اکسیژن عنصر مهم هوا است و از طریق عمل فتوسنتز گیاهان تولید شده و برای تنفس حیوانات لازم است.
گاز گوگردی دی اکسید یا گاز سولفور دی اکسید با فرمول مولکولی SO2 گازی است بی رنگ ، سمی و غیر قابل اشتعال است.
اکسیژن کوچکترین عضو از گروه شانزدهم جدول تناوبی است که با نماد شیمیائی O و عدد اتمی 8 نشان داده شده است.
برای درجه حرارتهای پائین باید توجه شود که دانسیته گاز به حدی نباشد که در شرایط سرد سبب مایع شدن گاز گردد.
گاز استیلن یا اتین که کوچکترین عضو از خانواده ی آلکین هاست دارای فرمول مولکولی C2H2 است که در آن دو اتم کربن بوسیله ی یک پیوند سه گانه به هم متصل شده اند به همین خاطر استیلن جزء ترکیبات غیراشباع به شمار می آید.
‎ Mix Gas: 5%LEL (2.5% CH4) Methanen in Z-Air Balance ‎
شرکت فاران صنعت جهت تعامل بیشتر با مشتریان و آسایش و راحتی مصرف کنندگان حاضر به تعویض سیلندر های پر با سیلندر های خالی مشتریان و هم چنین شارژ در سیلندر های آن ها می باشد.
گاز اکسیژن ، گازی بی بو، بی رنگ، غیرسمی و خنثی است .
مواردی که می بایست در یک رگولاتور مورد توجه قرار گیرد.
1- جنس رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) material of Regulator : جنس رگولاتور تحت شعاع نوع گازی است که قرار است از رگولاتور عبور داده شود .
گاز نیتروژن از گروه غیرفلزات بوده و دارای بار الکترون منفی ۳.۰ می‌باشد. گاز نیتروژن پنج الکترون در پوسته خود داشته و در نتیجه در اکثر ترکیبات سه‌ظرفیتی است.
گاز سولفور هگزا فلوراید دارای پایداری بالای شیمیائی تحت قوس الکتریکی می باشد که از این خاصیت در عایق بندی تجهیزات فشار قوی استفاده می شود.
 مطابق استاندارد ، مقدار مجاز نشتی گاز سولفور هگزا فلوراید کمتر از یک درصد در سال می باشد.
گاز اکسیژن در دما و فشار استاندارد به صورت گاز است
گاز هلیوم بدلیل سبک تر بودن نسبت به  اکسیژن ، سبب اکسیژن رسانی راحت تر می گردد که این مسئله در غواصی در عمق های بالا و بیمارانی که مشکل تنفسی دارند بسیار حائز اهمیت است .
مخلوط های گازی سری G یا گاز کالیبراسیون G که در دستگاه های تست سیستم های گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد از مخلوط هیدروکربن ها با هم  و هم چنین مخلوط هیدروکربن ها با گاز هیدروژن و گاز نیتروژن تشکیل شده است .
3- استاندارد CGA یا American Standard  : بر اساس این استاندارد شیرها همه از نوع male می باشد و از نظر اندازه معمولا کوچکتر از DIN می باشد  که البته این استاندارد در ایران به اندازه دو استاندارد قبلی شناخته شده نیست و کاربرد ندارد مگر در سیلندرهای مربوط به مخلوط های گازی وارداتی این شیر ها تعبیه شده باشد.
گاز هوای خشک گازی بی بو و بی رنگ و غیر قابل اشتعال است ولی بدلیل داشتن درصد بالائی از اکسیژن در شرایط خاص می تواند منجر به اشتعال شود  وزن مولکلولی هوای خشک  26.0gr/mol  است.
همچنین به اطلاع می رساند شرکت فاران صنعت نماینده ی انحصاری کمپانی بیریستول در ایران است و قادر به تامین  مخلوط های گازی مورد نیاز شما مشتریان عزیز  با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت و در کمترین زمان ممکن می باشد.
گاز پنتان دارای سه ایزومر نرمال پنتان ، ایزوپنتان و نئوپنتان است
لازم به ذکر است تراکمهای بالای گاز دی اکسید کربن در جو زمین، که با سوختن سوختهای فسیلی تولید می شود، به عنوان آلاینده جوی شناخته میشود.
جرم مولی نسبتا پایین هلیوم سبب شده است که گاز هلیوم از رسانش گرمائی و ظرفیت گرمائی بالائی برخوردار باشد.
4- نحوه ی استفاده از رگولاتور گاز ( مانومتر گاز ) : رگولاتورها بنا به نحوه ی استفاده به رگولاتور های خطی یعنی رگولاتور هایی که در مسیرهای لاین کشی و خط کشی شده استفاده می شوند و رگولاتور های سر سیلندری یعنی رگولاتور هایی که مستقیم بر سر سیلندرها تعبیه می شوند تقسیم می گردند
تیم فنی شرکت فاران صنعت مخلوط های گازی LEL هیدروژن در ایر درخواستی مشتریان را با استفاده از روش گراویمتری ( وزنی ) و به کمک گازهای خلوص بالا ( گاز هیدروژن وارداتی گرید 5 ، گاز اکسیژن وارداتی گرید 5 و گاز نیتروژن گرید 5.5 ) تهیه می نماید.
کلر دومین عضو از خانواده هالوژن ها در جدول تناوبی است که با نشان شیمیایی CL و عدد اتمی 17 نشان داده شده است.
2. مخلوط های  گازی وارداتی
یکی از مخلوط های گازی ، گاز کالیبراسیون LEL‏ متان در ‏Air‏ که بعنوان نشت یاب در واحد های  انتقال گاز استفاده می شود از ترکیب ‏‏2.5% گاز متان در هوای خشک یا همان هوای فشرده ‏Z- Air‏ تشکیل شده است. ‏
3- بررسی چشمی  داخل سیلندر یا کپسول گاز از نظر خوردگی و زنگ زدگی : در صورتی که میزان زنگ زدگی بالا باشد سیلندر می بایست وارد مرحله ی زنگ زدائی شود که در این مرحله به کمک میله های فولادی مخصوص و توسط یک سیستم مکانیکی زنگ زدائی انجام می شود.
گاز هلیوم  کوچکترین عضو خانواده گازهای نجیب ( بی اثر) در جدول تناوبی است که با فرمول شیمیایی He و عدد اتمی ۲ نشان داده شده است.
گاز کربن مونوکسید یا گاز مونوکسید کربن که با فرمول شیمیائی CO نشان داده می شود گازی است که از سوختن ناقص کربن ( زغال سنگ ، گاز طبیعی و نفت ) بوجود می آید.
شایان ذکر است شرکت فاران صنعت تامین کننده رگولاتور های درااستار DRASTAR کره جنوبی می باشد که این رگولاتورها ( مانومتر ها ) قابلیت استفاده هم بصورت خطی و هم سر سیلندری را دارند.
مخلوط گازی 50%LEL هیدروژن در ایر بدلیل استفاده گسترده ای که در سیستم های انتقال گاز دارد معمولا در سیلندرهای یکبارمصرف و قابل حمل توسط اپراتور ها مورد استفاده قرار می گیرد که که چندسالی است تیم فنی شرکت فاران صنعت بعنوان پیشگام در حال تامین میکس فوق الذکر با بالاترین کیفیت ممکن در سیلندرهای قابل شارژ 2 لیتری است و بدین ترتیب نیاز کشور را در خصوص خرید خارجی مرتفع کرده است.
رنگ آمیزی سیلندرهای گاز های کالیبراسیون شرکت فاران صنعت بر اساس استاندارد ‏BOC‏ می باشد ‏
این عنصر دارای وزن اتمی 14.0067 kg/mol است.
شایان ذکر است  تحت شرایط مشابه قدرت خاموش کنندگی گاز سولفور هگزا فلوراید صد برابر هواست.
شیر سیلندر گاز کالیبراسیون لیزر ( میکس لیزر ) به دلیل وجود ترکیبات بی اثر راست گرد می باشد و برا اساس استاندارد ولو DIN6 یا BS3  بر روی سیلندر ها تعبیه می شود.
3-  در پالت های فیتینگی اتصالات در مقابل نوسانات فشاری و لرزش های ناشی از این مهم و همچنین ارتعاشات وارد شده به پالت ها در هنگام جابه جایی مقاوم تر بوده و کمتر دچار نشتی و مشکل می گردند. ( شایان ذکر است در پالت های فیتینگی درصورت بروز هرگونه نشتی و مشکلی براثر عوامل فوق الذکر با یک آچارکشی ساده می توان مساله را رفع نمود، درصورتی که اگر پالت از نوع جوشی باشد می بایست پالت وارد پروسه  جوشکاری آرگون شود که این مساله علاوه بر زمانبر بودن در صورتی که اپراتور جوشکار تجربه لازم را نداشته باشد و جوشکاری غیر اصولی انجام گردد موجب تشدید نشتی می گردد. )
5-    خشک کردن سیلندر یا کپسول گاز و انجام رنگ آمیزی : پس از اتمام آزمون هیدرواستاتیک ، سیلندرها در کوره ه ای تا یک دمای مشخص و کنترل شده گرم می شوند تا کاملا خشک و عاری از رطوبت شوند سپس شیر سیلندرها بسته شده و اگر بدنه ی سیلندری نیاز به زنگ زدایی داشته باشد در این مرحله انجام می شود و سپس سیلندر وارد مرحله ی شارژ شده و در پایان پس از تست فشار و نشتی وارد پروسه ی رنگ آمیزی می شود.
گاز پنتان گازی بی رنگ و به شدت اشتعال زا است .
گاز هوای خشک یا گاز Z-Air : هوای خشک یا هوای فشرده که به هوای صفر هم مشهور است که با نماد شیمیائی Z-Air هم نمایش داده می شود همان هوایی است که ما در آن نفس می کشیم و زندگی می کنیم فقط با این تقاوت که فشاری بالاتر از فشار جو بر آن وارد شده و بصورت فشرده در آمده است .
گاز نرمال بوتان یا گاز بوتان طبیعی با فرمول مولکولی C4H10 چهارمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید که در آن هر چهار کربن بصورت خطی و زنجیر وار به هم وصل می باشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.